Komentāri

Arno: Nu tā, drusku sanāca greizi, nejauši palaidu atbildi, pirms izlaboj...
Arno: Šis ir tiešām nopietns jautājums. Godīga atbilde nav vienkārša....
Arno: Paldies par jautājumu! Palika daudz ārā. Tas ir dabiski. Dzīve ir ...
Olafs Rozītis: Vai, strādājot pie šī romāna, autoram bija svarīgi dekonstruēt ...
Riekstiņš: Gribēju pateikt paldies autoram par lasāmvielu un pajautāt, vai bij...
daina: Labdien! Konferences apmeklējumam nav jāpiesakās, taču nokļū...
Maija: Labdien! Kur var pieteikties konfrences apmeklējumam un vai nokļūš...
samanta: Man ir 15 gadi. šogad, ārpus klases lasīšanā, mums uzdeva izlaīt...
Olafs Rozītis: Ja "Apziņu" pieliktu muzejā pie sienas, vai tā būtu māksla?...
Anna Auziņa: Paldies par jautājumu! Es neteicu, ka darbošanās literatūrzinātn...
Jānis: Anna, sirsnīgs paldies par grāmatu! Intervijā Jūs, šķiet, runā...
Rihards Bargais: Pienāca viens brīdis, kad dzejā man neiepatikās abstrakcijas un tr...
Olafs Rozītis: Kas prozā bija tas būtiskākais, kas Jūs tai pievērsa? Vai arī J...
Rihards Bargais: Paldies par jautājumu, Labiekārtotāj. Jā, daļa teksta pirmoreiz p...
Labiekārtotājs: Paldies par labi pavadītu laiku! Vēlos pajautāt, cik lielā mērā...
Ivars Logins: Atkal eksperte kļūdās - latgalieši 1917.gada kongresā neprasīja ...
Rihards Bargais: Oh, Saulceri, paldies par jautājumu, bet reliģisko tēmu esmu nolēm...
Saulceris Vītiņš: Paldies autoram par saistošo lasāmvielu! Mani interesē - kas tie...
Žubīte: Ieinteresējāt par topošo 2. grāmatu! Vai tajā varētu tēlaini at...
Jānis Tomašs: Marija grāmatas galvenais varonis cieš no mīlestības radītajām s...

Rakstu arhīvs





Partneri













Mēneša priekšmets. VEF Hamonda elektriskās ērģeles

Par leģendāro Valsts elektrotehnisko fabriku jeb VEF mēdz teikt, ka tur ražoja visu, sākot ar adatām un beidzot ar lidmašīnām. Tomēr ļoti reti kāds zina, ka VEF būvēti arī mūzikas instrumenti, tostarp Hamonda elektriskās ērģeles! VEF vēsturē tā ir tik intriģējoša epizode, ka šis instruments izvēlēts par Rakstniecības un mūzikas muzeja mēneša priekšmetu. Videostāstā plašāk stāsta RMM mākslas eksperte Ligita Ašme, bet Hamonda ērģeļu skanējumu Latvijas Apvienotajā metodistu baznīcā demonstrē Artis Ločmelis no “Latvian Blues Band”.

Lorenss Hamonds (Laurens Hammond) savas elektriskās ērģeles izgudro un sāk ražot 1934. gadā ASV. Eiropā tās izplata firma “Steinwey”. Taču VEF vadība jau 1937. gadā nopērk no Hamonda licenci un uzsāk instrumenta ražošanu Latvijā. Atšķirībā no Amerikas, VEF saviem pasūtītājiem Latvijā piedāvā izvēlēties elektrisko ērģeļu dizainu – vai nu tādu pašu kā Lorensam Hamondam, vai citādu, ar Latvijas ozola vai no ārzemēm ievesta koka apdari. Ērģeļu dizainu veido ievērojamais mākslinieks konstruktors Ādolfs Irbīte, viņa izstrādātajā veidolā VEF radioaparāti saņem Grand Prix un zelta medaļas Vispasaules izstādēs Parīzē un Briselē.

Ādolfs Irbīte

1937. gada augustā, tieši pirms 80 gadiem, milzīgajā Zemgales apgabala izstādē Jelgavā VEF elektriskās ērģeles pirmo reizi demonstrētas plašākai sabiedrībai. Izstāde organizēta prezidenta Kārļa Ulmaņa protekcijā. Viņš apskata izstādītos VEF ražojumus un atzinīgi vērtē jaunās ērģeles.

Pašas pirmās VEF Hamonda ērģeles uzstādītas 1937. gadā Sv. Jāņa baznīcā Rīgā. Vēlāk draudze tās dāvina Rakstniecības un mūzikas muzejam, un tagad ērģeles ir muzeja īpašums. RTMM p66596

Līdzīgi kā Amerikā, arī Latvijā sākotnēji risinās strīdi par to, vai ar elektrību radītās skaņas pilnvērtīgi aizstāj stabuļu ērģeļu skanējumu. Tomēr instruments ir pieprasīts ne vien skaņas kvalitātes dēļ, bet arī tāpēc, ka ir vairākas reizes lētāks nekā stabuļu ērģeles. Kārlis Ulmanis ziedo 10 000 latu ērģeļu iegādei Liepājas Lutera baznīcā, un tur 1938. gadā uzstādītas VEF elektriskās ērģeles.

Ādolfa Irbīša dizainētās VEF Hamonda ērģeles Liepājas Lutera baznīcā. Foto no Ervīna Jākobsona veidotās interneta vietnes www.laikmetazimes.lv

Dažu gadu laikā VEF ērģeles iegādājas draudzes arī Liepājas garnizona baznīcā, Madlienā, Vecmuižā u.c., kopskaitā vismaz desmit. Diemžēl daudzās vietās iecerēto ērģeļu uzstādīšanu izjauc Otrais pasaules karš.

Rēzeknes luterāņu draudze 1938. gadā pasūta elektriskās ērģeles ar tādu pat prospektu kā stabuļu ērģelēm, lai gan tam šoreiz ir tikai tīri dekoratīva loma. Rēzeknes ērģeles redzamas VEF ražojumu uzskaites lapā, kas glabājas VEF vēstures muzejā.

20. gadsimta otrajā pusē Amerikā un Eiropā Hamonda ērģeles, visvairāk leģendāro modeli “Hammond B-3”, plaši sāk izmantot džeza mūziķi un gandrīz visas redzamākās rokgrupas. Pēc valsts neatkarības atgūšanas arī Latvijā interesenti var piepildīt savu sapni par Hamonda ērģelēm. Zigmars Liepiņš nopērk instrumentu Amerikas brauciena laikā. Hamonda ērģeles iegādājusies arī skaņu ierakstu studija “UBS”, Jānis Lūsēns, tās savos ierakstos un koncertos izmanto grupa “Latvian Blues Band u. c.

No autentiskajiem VEF ražotajiem Hamonda instrumentiem liela daļa gājuši bojā, taču daži saglabājušies, piemēram, Rakstniecības un mūzikas muzejā un Liepājas Lutera baznīcā. Arī Dailes teātrī joprojām atrodas Eduarda Smiļģa 1940. gadā iegādātais instruments. Ar to viņš pārvilina darbā uz teātri Marģeri Zariņu, kurš vēlāk par to raksta: “Manā rīcībā vienpadsmit pultis ar deviņpadsmit štata mūziķiem. Kur tad vēl slavenās Hamonda ērģeles, uz kurām var imitēt gan ksilofonu, gan zvanu spēli, gan saksofonu!”. Būtu vērtīgi šos instrumentus restaurēt, lai varētu ne vien apskatīt, bet arī dzirdēt, kā tie skan. Tad pilnīgāk atklātos stāsts par VEF sasniegumiem 20. gadsimta trīsdesmitajos gados, kad Latvijas fabrika, būdama jau pazīstama pasaulē ar saviem radioaparātiem, uzsāk ražot arī slaveno fotoaparātu “Minox”, lidmašīnas un pat elektriskās ērģeles.

Ligita Ašme, RMM mākslas eksperte

 

Komentārs

  

  

  


*

Draugiem.lv pase