Komentāri

daina: Labdien! Konferences apmeklējumam nav jāpiesakās, taču nokļū...
Maija: Labdien! Kur var pieteikties konfrences apmeklējumam un vai nokļūš...
samanta: Man ir 15 gadi. šogad, ārpus klases lasīšanā, mums uzdeva izlaīt...
Olafs Rozītis: Ja "Apziņu" pieliktu muzejā pie sienas, vai tā būtu māksla?...
Anna Auziņa: Paldies par jautājumu! Es neteicu, ka darbošanās literatūrzinātn...
Jānis: Anna, sirsnīgs paldies par grāmatu! Intervijā Jūs, šķiet, runā...
Rihards Bargais: Pienāca viens brīdis, kad dzejā man neiepatikās abstrakcijas un tr...
Olafs Rozītis: Kas prozā bija tas būtiskākais, kas Jūs tai pievērsa? Vai arī J...
Rihards Bargais: Paldies par jautājumu, Labiekārtotāj. Jā, daļa teksta pirmoreiz p...
Labiekārtotājs: Paldies par labi pavadītu laiku! Vēlos pajautāt, cik lielā mērā...
Ivars Logins: Atkal eksperte kļūdās - latgalieši 1917.gada kongresā neprasīja ...
Rihards Bargais: Oh, Saulceri, paldies par jautājumu, bet reliģisko tēmu esmu nolēm...
Saulceris Vītiņš: Paldies autoram par saistošo lasāmvielu! Mani interesē - kas tie...
Žubīte: Ieinteresējāt par topošo 2. grāmatu! Vai tajā varētu tēlaini at...
Jānis Tomašs: Marija grāmatas galvenais varonis cieš no mīlestības radītajām s...
Ance: Ir iespēja skatīties "Degpunktu" vai lasīt Tomaša dzeju. Es izvēl...
Marija: Paldies autoram par interesanto krājumu! Man aizķērās Kārļa Vēr...
Jānis Tomašs: Bērnu literatūrai ir vieglāk, jo viņi skaidri apzinās ka mērķau...
Jānis Tomašs: Ja runājam par otro grāmatu, tad viņa noteikti būs! Kā jau šajā...
Indra: Un kā pašam autoram šķiet - kas ir viņa dzejas mērķauditorija?...

Rakstu arhīvs





Partneri













Mēneša priekšmets. Kārļa Ulmaņa vizītkarte ar veltījumu pirmajai Baņutai

Kārļa Ulmaņa 140 gadu jubilejas mēnesī par Mēneša priekšmetu izvēlēta viņa vizītkarte ar veltījumu dziedātājai Dagmārai Rozenbergai-Tursai – titullomas atveidotājai Alfrēda Kalniņa operas “Baņuta” pirmuzvedumā 1920. gada 29. maijā. Videostāstā plašāk stāsta RMM mākslas eksperte Inese Žune.

Dagmāra Rozenberga-Tursa (18841968), kura pēc otrajām laulībām ar operdziedātāju Rūdolfu Tunci kļuva pazīstama kā Rozenberga-Tunce, piederēja pie paaudzes, kas pēc Pirmā pasaules kara ievadīja opermākslas uzplaukuma periodu.

Kārļa Ulmaņa vizītkarte ar veltījumu Dagmārai Rozenbergai-Tursai. No Romāna Pussara arhīva materiāliem, Rakstniecības un mūzikas muzeja krājums, bez inv. nr.

1919. gada 23. septembrī Latvijas Republikas Ministru kabineta sēdē tiek pieņemti noteikumi par Nacionālo operu, kuros teikts, ka Nacionālā opera ir valsts iestāde un to uztur valsts, bet 1920. gada 15. martā tiek pieņemts “Likums par operu”, ar ko operas trupai tiek garantēta tagadējā teātra ēka (līdz tam tā izmantoja tagadējā Latvijas Nacionālā teātra telpas) un valsts finansējums, kas pavēra jaunus ceļus tās attīstībai.

Advokāta un operas mecenāta Artūra Frīdenberga pamudināts, Alfrēds Kalniņš vācu armijas ieskautajā Liepājā pabeidza operu “Baņuta”. Tās iestudējums bija liels izaicinājums gan pašam komponistam, kurš stājās pie diriģenta pults, gan visai radošajai komandai.

Skats no Alfrēda Kalniņa operas "Baņuta" pirmuzveduma, RTMM 53255

Lai arī “Baņutas” pirmuzveduma vērtējumi bija visai atšķirīgi un īsti panākumi operu gaidīja tikai pēc otrā iestudējuma 1937. gadā, tam bija liela kultūrvēsturiska nozīme. Tas bija pirmais solis latviešu oriģināloperas ceļā, kuras īstenojumam pēckara skarbajos apstākļos bija sakoncentrēti visi resursi un labākie spēki. To var teikt arī par pirmo Baņutas lomas attēlotāju Dagmāru Rozenbergu-Tursu, kuru varam dzirdēt Baņutas dziesmā “Lūk, pamalē saulīte zeltota grima” 1920. gados veiktajā skaņu ierakstā.

Dagmāra Rozenberga-Tursa Baņutas lomā, 1920. gads. RTMM 51363

Izvēlētais mēneša priekšmets – Kārļa Ulmaņa vizītkarte ar veltījumu Dagmārai Rozenbergai-Tursai ir unikāla liecība ne tikai par viņas vēsturisko uzdevumu pirmajai iedzīvināt pirmās latviešu oriģināloperas titullomu, bet arī par jaunās Latvijas valsts Ministru kabineta un tās prezidenta Kārļa Ulmaņa atbalstu kultūras procesiem, par ko to dienu liecinieks Knuts Lesiņš vēlāk rakstījis: “Mūsu tautas vadoņa Valsts un ministru prezidenta Kārļa Ulmaņa vispusīgā un dziļas izpratnes pilnā rūpība piešķīrusi galvenos un nepieciešamos elementus katras mākslas augsmei – stabilitāti un augstus nacionālos ideālus.” (Latviešu operas gaitas un sasniegumi. “Universitas”, 1984, nr. 53).

Inese Žune, RMM mākslas eksperte

Komentārs

  

  

  


*

Draugiem.lv pase