Komentāri

daina: Labdien! Konferences apmeklējumam nav jāpiesakās, taču nokļū...
Maija: Labdien! Kur var pieteikties konfrences apmeklējumam un vai nokļūš...
samanta: Man ir 15 gadi. šogad, ārpus klases lasīšanā, mums uzdeva izlaīt...
Olafs Rozītis: Ja "Apziņu" pieliktu muzejā pie sienas, vai tā būtu māksla?...
Anna Auziņa: Paldies par jautājumu! Es neteicu, ka darbošanās literatūrzinātn...
Jānis: Anna, sirsnīgs paldies par grāmatu! Intervijā Jūs, šķiet, runā...
Rihards Bargais: Pienāca viens brīdis, kad dzejā man neiepatikās abstrakcijas un tr...
Olafs Rozītis: Kas prozā bija tas būtiskākais, kas Jūs tai pievērsa? Vai arī J...
Rihards Bargais: Paldies par jautājumu, Labiekārtotāj. Jā, daļa teksta pirmoreiz p...
Labiekārtotājs: Paldies par labi pavadītu laiku! Vēlos pajautāt, cik lielā mērā...
Ivars Logins: Atkal eksperte kļūdās - latgalieši 1917.gada kongresā neprasīja ...
Rihards Bargais: Oh, Saulceri, paldies par jautājumu, bet reliģisko tēmu esmu nolēm...
Saulceris Vītiņš: Paldies autoram par saistošo lasāmvielu! Mani interesē - kas tie...
Žubīte: Ieinteresējāt par topošo 2. grāmatu! Vai tajā varētu tēlaini at...
Jānis Tomašs: Marija grāmatas galvenais varonis cieš no mīlestības radītajām s...
Ance: Ir iespēja skatīties "Degpunktu" vai lasīt Tomaša dzeju. Es izvēl...
Marija: Paldies autoram par interesanto krājumu! Man aizķērās Kārļa Vēr...
Jānis Tomašs: Bērnu literatūrai ir vieglāk, jo viņi skaidri apzinās ka mērķau...
Jānis Tomašs: Ja runājam par otro grāmatu, tad viņa noteikti būs! Kā jau šajā...
Indra: Un kā pašam autoram šķiet - kas ir viņa dzejas mērķauditorija?...

Rakstu arhīvs





Partneri













Oktobris. Ņieburs no Annas Pavlovas ceļojošās baleta trupas kolekcijas

Ņieburs no Annas Pavlovas ceļojošās baleta trupas kolekcijas, ~1920. gadi. RTMM 776323

Ņieburs, kas izraudzīts par oktobra Mēneša priekšmetu, saistīts ar divām leģendārām primabalerīnām – Annu Pavlovu un Annu Priedi.

Viena no visu laiku izcilākajām Latvijas balerīnām Anna Priede šo ņieburu iegādājusies no pasaulslavenās krievu primabalerīnas Annas Pavlovas ceļojošā baleta trupas kostīmu kolekcijas, kas tika atvesta uz Rīgu 1933. gadā. Anna Pavlova bijusi Annas Priedes balerīnas ideāls, tādēļ viņa ņieburu glabāja kā dārgu relikviju. Muzejam to 2009. gadā kopā ar citiem Annas Priedes arhīva materiāliem nodevusi mākslinieces meita Alla Priede.

Šī skatuves tērpa sastāvdaļa izgatavota 20. gs. 20. gados vai senāk. Greznais ņieburs darināts no sarkana atlasa ar bēšu kokvilnas oderi, tas bagātīgi izšūts ar mirguļojošiem fliteriem un stikla pērlītēm, apakšmalai piešūtas melnas bārkstis.

Interesants ir stāsts, kā ņieburs nokļuvis Rīgā. 1933. gada 13. septembrī laikraksts „Latvijas Kareivis” raksta: „Pirms trim gadiem Nacionālā opera panāca vienošanos ar lielāko šolaiku dejotāju, visā pasaulē sumināto Annu Pavlovu par viesizrādēm. Jau gaidījām Pavlovas ierašanos Rīgā, kad pēkšņi pienāca sēru vēsts: Anna Pavlova mirusi. Viņa patlaban atradās koncertturnejā pa Holandi; pārpūlēšanās, saaukstēšanās, trīs dienas gultā un nāve aizrāva ģeniālo mākslinieci, visā pasaulē pazīstamo „Mirstošā gulbja” autori. Tā Rīga palika Pavlovas neredzējusi.”

Lai Rīgas publika Annas Pavlovas trupā savulaik uzvestos baletus tomēr redzētu,  Nacionālā opera noīrē Annas Pavlovas trupas dekorācijas, rekvizītus un vairāk nekā 200 kostīmu (tostarp šo ņieburu), kā arī uzaicina trupas bijušo baletmeistaru Mečislavu Pianovski, lai baleta izrādes iestudētu paši. Iestudēti tiek baleti „Poļu kāzas” (poļu kāzu tradīciju ainas ar temperamentīgām tradicionālo deju stilizācijām) un „Amarilla” (stāsts par čigānu meitenes nelaimīgu mīlestību) – viens no iecienītākajiem baletiem Annas Pavlovas repertuārā. Ņieburs, spriežot pēc stila, visticamāk ticis izmantots tieši baletā „Amarilla”.

Laikrakstos par šiem iestudējumiem lasāmā kritika gan nav pārāk sajūsmināta, jo pietrūcis Annas Pavlovas personības, kas oriģinālā bijusi baletu centrā. Presē minēts, ka šajos iestudējumos bez Nacionālās operas baleta māksliniekiem un kordebaleta piedalījušies arī baleta studijas un skolas audzēkņi: līdz ar to iespējams, ka arī pati Anna Priede kā audzēkne piedalījusies šajā uzvedumā.

 

Komentāri slēgti.