Komentāri

daina: Labdien! Konferences apmeklējumam nav jāpiesakās, taču nokļū...
Maija: Labdien! Kur var pieteikties konfrences apmeklējumam un vai nokļūš...
samanta: Man ir 15 gadi. šogad, ārpus klases lasīšanā, mums uzdeva izlaīt...
Olafs Rozītis: Ja "Apziņu" pieliktu muzejā pie sienas, vai tā būtu māksla?...
Anna Auziņa: Paldies par jautājumu! Es neteicu, ka darbošanās literatūrzinātn...
Jānis: Anna, sirsnīgs paldies par grāmatu! Intervijā Jūs, šķiet, runā...
Rihards Bargais: Pienāca viens brīdis, kad dzejā man neiepatikās abstrakcijas un tr...
Olafs Rozītis: Kas prozā bija tas būtiskākais, kas Jūs tai pievērsa? Vai arī J...
Rihards Bargais: Paldies par jautājumu, Labiekārtotāj. Jā, daļa teksta pirmoreiz p...
Labiekārtotājs: Paldies par labi pavadītu laiku! Vēlos pajautāt, cik lielā mērā...
Ivars Logins: Atkal eksperte kļūdās - latgalieši 1917.gada kongresā neprasīja ...
Rihards Bargais: Oh, Saulceri, paldies par jautājumu, bet reliģisko tēmu esmu nolēm...
Saulceris Vītiņš: Paldies autoram par saistošo lasāmvielu! Mani interesē - kas tie...
Žubīte: Ieinteresējāt par topošo 2. grāmatu! Vai tajā varētu tēlaini at...
Jānis Tomašs: Marija grāmatas galvenais varonis cieš no mīlestības radītajām s...
Ance: Ir iespēja skatīties "Degpunktu" vai lasīt Tomaša dzeju. Es izvēl...
Marija: Paldies autoram par interesanto krājumu! Man aizķērās Kārļa Vēr...
Jānis Tomašs: Bērnu literatūrai ir vieglāk, jo viņi skaidri apzinās ka mērķau...
Jānis Tomašs: Ja runājam par otro grāmatu, tad viņa noteikti būs! Kā jau šajā...
Indra: Un kā pašam autoram šķiet - kas ir viņa dzejas mērķauditorija?...

Rakstu arhīvs





Partneri













Septembris. Kārļa Mīlenbaha fotoalbums

Valodnieka Kārļa Mīlenbaha fotoalbums. RTMM 85137/60

Septembrī, kad pienācis laiks pārskatīt un sakārtot vasaras gaitā tapušās fotogrāfijas, par RMM Mēneša priekšmetu izraudzīts fotoalbums, kas piederējis valodniekam Kārlim Mīlenbaham (1853 – 1916).

Šis fotoalbums darināts 19. gadsimta beigās un pēc formas ir tipisks sava laika paraugs. Toreiz bilžu bija daudz mazāk, nekā tagad, digitālajā laikmetā, iešana pie fotogrāfa bija notikums, un arī fotoalbumi bija greznāki – samta vai ādas vākos, ar metāla aizdarēm un rotājumiem.

Lai arī Mīlenbaha fotoalbums ir biezs un smags, tajā ir tikai 15 lapas un vietas pietiek tikai 64 fotogrāfijām. Albuma lapas izgatavotas no apmēram divus milimetrus bieza kartona, tām vidū izgriezti taisnstūri fotogrāfiju ievietošanai. Fotopapīrs tolaik bija ļoti plāns, tāpēc fotogrāfijas tika līmētas uz standartizmēra kartona pamatnēm. Fotogrāfijas pa pāriem (no katras lapas puses pa vienai) tika ieliktas albuma izgriezumos. Biezā kartona lapai katrā pusē ir uzlīmēta balta papīra lapa ar zelta krāsas līnijām un izgriezumu attēlam, kas gan pieturēja, gan skaisti noformēja fotogrāfijas. Fotoalbums iesiets ar tumšsarkanu samtu apvilktos bieza kartona vākos, albuma sānos ir bronzēta metāla aizdare, uz vāka piestiprināts dekoratīvs rotājums no zeltīta metāla.

Kārlis Mīlenbahs albumā bija apkopojis dažādas savas dzimtas fotogrāfijas. Viena fotogrāfija šajā albumā ir nozīmīga ne tikai kā valodnieka dzīves liecība – šī attēla autors ir Latvijas glezniecības vecmeistars Jūlijs Feders, kurš labu laiku pirms vēl kļuva par vecmeistaru, no 1868. līdz 1974. gadam, bija atvēris fotodarbnīcu Jelgavā, lai iegūtu līdzekļus glezniecības studijām. Līdz šim bija zināma tikai viena Jūlija Federa uzņemta fotogrāfija, nu tādas ir jau divas. Fotogrāfijā fiksētā vīrieša personība gan joprojām nav noskaidrota.

 

Fotogrāfijā fiksētā vīrieša personība gan joprojām nav noskaidrota.

Komentāri slēgti.